Indah Hidup Diuji



Assalamualaikum guys! Peace yo! Didoakan para sahabat kekal sihat sentiasa. Yang kena makan ubat jangan lupa pi amik air, dan telan ubat elok-elok. Jangan pakai telan je ubat tu. Tercekik nanti padan muka (>_<).

Sudah lama tak menjenguk taman sesawang ni. Habis sawang sana sini dek malas nak update. Ini semua salah Anwar Ibrahim! (tiba~). Ok, tu cerita lama~ Abaikan~. Dah, habis muqaddimah :)

Nak jadikan cerita, akibat tidur awal 'sangat' malam semalam. Kira-kira jam 10.41 malam (awal ke?...err..), tiba-tiba terbangun jam 2.23 pagi. Baru tengah dok syok ada puteri raja datang meminang aku, tetiba terbangun pula deh... <--- ok, nampak sangat aku tipu~ ... Lepas bangun, macam biasa, tengok Tab apa mesej baru yang ada (patut baca alhamdulillah dulu sebab masih hidup lepas bangun~). Haha.. Ampunkan daku Ya Allah.

Tup-tup-tup... Jam 5.39 pagi, mood menulis itu hadir menyapa,

"Hai cik abang oi, ni saya cik 'mood menulis'. Tak mau menulis ke rini?"

"Em, adik... Abang rasa kurang sihat lah."

"Oh yeke..." (ok, merepek dah aku pagi ni)

Buka laptop, bergelap dalam bilik, menulis dengan hati riang-riang ribena. Seronok pula jadi budak-budak semula.

"Eh kau ni tak matured langsung."

"Oo.. Dah tu kau matured sangatla?"

Ahaha... (kesian aku asyik monolog dalaman je =,=)....

But, the important thing is,.. Walau sesukar mana ujian kita tempuhi, jangan putus asa. Jangan terus menduga. Allah itu adil dan saksama.

"Erk?.. Apa kena mengena dengan ujian pula ni oi najwan?"

Kita kan selalu diuji, kadang-kadang kita tak perasan yang perkara tersebut adalah ujian. Contohnya macam tersampuk. Ujian yang kira grand lagi macam kena langgar lari (na'uzubillah), tak pun dapat penyakit pelik-pelik. Result exam tak memberangsangkan pun boleh jadi. Masa tu la diri jadi lemah, mula rasa putus asa dan sebagainya.

Kita diuji Allah sebenarnya tuan puan (tetiba~). Teringat seorang OKU barat, Nick Vujicic yang tidak punya tangan dan kaki, tetapi mampu melakukan sesuatu yang orang punya kaki dan tangan pun tidak mampu melakukannya (berbelit tak baca ayat ni..ahah).

Jadi, caranya mudah untuk tidak terus putus asa, malah sentiasa berada dalam suasana ceria, gembira, ribena, dan lain lain lagi la. Tapi bukan peria ye yu'olls. Peria tu pahit~. Antara caranya ialah :

+ Allah kan ada sebut dalam Surah Al Baqarah ayat 286 (baca sendiri ye yu'olls), Allah bagi ujian yang hambanya mampu untuk hadapi. So, percayalah janji Allah. Jangan ragu-ragu ye yu'olls.

+ Senyum, ingat! Nabi kita selalu senyum (^_____^)

+ Bersyukur dengan apa yang ada. Ingat Surah Ibrahim ayat 7, 'Barangsiapa mensyukuri nikmat-Ku, maka akan Ku tambah nikmat baginya.'

+ Jadilah orang yang memberi. Sedekah tu kan boleh menggandakan harta. So? What do you waiting for? Kalau kita ada RM5 dan RM1 dalam dompet, yang mana jadi mangsa untuk dimasukkan ke dalam tabung masjid? Ha, jawab jawab. :P

+ Layanilah setiap makhluk dengan adil. Terutama ibu bapa. Ingat ye, syurga ada kat mana adik-adik?

"Bawah tapak kaki ibuuu."

Bagus. Betul tu adik-adik. :P

Okeyyy... Cukup untuk hari ni. InsyaAllah jika ada yang bermanfaat, boleh ambil buat tambah mana yang kurang. Kalau tiada ada, tak apalah. Aku pun insan biasa. Buat dosa pun tak kira masa. Haha. Hari ni hari Ahad, jangan lupa selawat dan istighfar ye. (^,^). Hiasi bibir dengan zikir. Sekian~

#singgah di laman My Sweet Blog :)

Related Posts

5 comments

Powered by Blogger.