Faktor Penentu Kejayaan Search Engine Optimization.

Terdapat dua faktor yang menentukan kejayaan Search Engine Optimization (baca: SEO) iaitu On-The-Page SEO dan Off-The-Page SEO. On-The-Page SEO adalah di bawah kawalan blogger itu sendiri manakala Off-The-Page SEO ditentukan oleh pembaca dan blogger lain.

Untuk On-The-Page SEO, antara elemen yang dinilai adalah CONTENT, HTML dan ARCHITECTURE. On-The-Page SEO dapat diringkaskan seperti berikut:



Untuk Off-The-Page SEO, antara elemen yang dinilai adalah LINKS, TRUST, SOCIAL dan PERSONAL. Off-The-Page SEO dapat diringkaskan seperti berikut:



Pemberat yang menentukan kejayaan SEO adalah seperti berikut:



Semua elemen di dalam jadual adalah penting, tetapi elemen yang mempunyai nilai pemberat 3 memberi lebih faktor kejayaan dari nilai pemberat 2 dan 1. Tiada elemen tersendiri dapat menjamin kejayaan SEO. Mempunyai kombinasi antara elemen-elemen tersebut dapat meningkatkan peratusan kejayaan. Elemen yang melanggar terma yang ditetapkan oleh search engine yang dipaparkan dalam warna merah boleh mengurangkan peratusan kejayaan sesuatu SEO. 

Oleh kerana Off-The-Page SEO adalah di luar kawalan anda, ia agak sukar untuk dijayakan. Walaubagaimanapun, anda boleh memudahkannya dengan menyertai Projek Off-The-Page SEO yang dianjurkan oleh Blogger United.

Related Posts

2 comments

  1. Ingatkan periodic table tadi...haha

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah nak sama tu.. jangan hafal jawab time paper kimia dah le.. hehehe

      Delete

Powered by Blogger.