Tumit Tinggi Dan Ancamannya

Gadis mana yang tidak mahu kelihatan bergaya apabila berhadapan orang ramai. Penampilan menarik dengan pakaian cantik, beg tangan mahal, solekan di wajah dan berkasut tumit tinggi.
Tunggu! Kenapa gaya menarik wajib dipadankan dengan kasut tumit tinggi? Adakah wanita yang memakai kasut rata berperwatakan membosankan?.
Sebahagian wanita berpendapat, dengan menyarungkan kasut tinggi memberi lebih keyakinan terhadap diri. Apatah lagi pekerjaan yang memerlukan mereka bertemu orang ramai. Ada juga yang menganggap memakai kasut tumit tinggi akan membuatkan diri mereka kelihatan seksi, lebih tinggi dan menyerlah dalam kumpulan, malah tidak kurang juga mengatakan memakai kasut tumit tinggi membuatkan mereka lebih menawan serta anggun.

Tapi perlu diingat, tidak semua gadis suka kasut tumit tinggi. Ada yang gemarkan ‘sneakers’ dan kasut jenis bertapak rata kerana lebih mudah bergerak. Dan tidak boleh disangkal apabila makin banyak fesyen dan reka bentuk kasut dicipta untuk mempelbagaikan lagi gaya golongan jenis ini. Sama ada berjenama atau biasa, akan wujud daya penarik tersendiri.

Cukup hanya sepasang

Jika kasut tumit tinggi dikaitkan gaya elegan, tapi lain kisahnya dengan kasut tapak rata dan ‘sneakers’. Apapun, cita rasa setiap manusia berbeza-beza. Bagi mereka yang lebih meminati ‘sneakers’ atau kasut bertutup jenis bertali seperti kasut sukan, mereka mempunyai pandangan tersendiri mengenai gaya dan kenapa memilihnya. 

Pelajar yang juga pencinta kasut tapak rata jenis 'sneakers' , Izni Ain Fakhruddin, 23, berkata, dia menganggap kasut tumit tinggi sebagai aksesori bagi mereka yang lebih berusia. 

“Bagi saya, kasut tumit tinggi lebih sesuai bagi mereka yang berusia. Mungkin suasana kerja dan keinginan untuk nampak lebih sofistikated membuatkan mereka menganggap hanya kasut tumit tinggi penyelesaiannya. Tak bermaksud pelajar seperti saya tak perlukan kasut jenis ini tetapi cukuplah sekadar sepasang untuk dijadikan penyelamat ketika perlu.

“Walau kasar manapun perwatakan gadis dilabel ‘tomboy’ atau pengkid, saya yakin mereka akan tetap menyimpan sekurang-kurangnya sepasang kasut bertapak tinggi seperti ‘high heels’ atau ‘wedges’ untuk stok ketika keadaan memerlukan mereka memakainya seperti majlis konvokesyen dan sebagainya,” katanya.


Pilih selesa bukan gaya

Kasut tapak rata boleh dikatakan pesaing kepada kasut tumit tinggi. Jika tidak mahu kelihatan terlalu elegan, kasut tapak rata (flatshoe) dengan corak atau aksesori lain jadi pilihan. Ia boleh buatkan seseorang makin comel dan manis terutama apabila dipadankan dengan gaun paras lutut.

Disebabkan kasut jenis ini jadi pilihan kedua terbanyak dalam kalangan wanita, jadi wajarlah apabila ramai pereka kasut berlumba-lumba mengeluarkan rekaan terbaru. Bagi mereka yang kurang gemar kasut tapak tinggi, kasut ini dikatakan boleh membangkitkan keyakinan apabila digandingkan dengan pakaian sesuai. Tanpa mengira majlis formal atau tidak, kasut bertapak rata boleh disesuaikan di mana saja tidak seperti kasut tumit tinggi.

Bertanyakan kepada 10 orang gadis, rata-ratanya berpendapat kasut tumit tinggi membuatkan wanita nampak lebih bergaya, cantik dan yang penting lebih berkeyakinan. Mungkin juga faktor fesyen, media massa dan selebriti terkenal menggambarkan sebagai kasut tumit tinggi berada di tangga teratas, sekali gus mencipta persepsi kasut jenis ini perlu ada bagi setiap wanita.

Jika kebanyakan gadis seusia lebih menggemari kasut tumit tinggi, namun Farahida Anwar Syah, 21, pilihannya berbeza kerana lebih suka untuk memakai kasut tapak rata. Baginya dia lebih pentingkan keselesaan berbanding gaya. 

“Tak semestinya orang yang gemar pakai ‘flatshoe’ tak pandai bergaya. Bagi sesiapa yang cita rasa sama seperti saya, kami mengutamakan keselesaan walau dalam apa situasi sekali pun. Apa guna sanggup kejang kaki nampak terseksa semata-mata mahu kelihatan ‘ekstra’ cantik, tetapi hakikatnya terpaksa bertarung dengan kesakitan apabila pulang ke rumah,” katanya.

Penulis juga sama pendapat. Kasut jenis ini selesa dan kaki tidak akan sakit jika dipakai dalam jangka masa lama. Contohnya jika bertugas sebagai jurujual yang terpaksa berdiri selama lebih tujuh jam, tak wajar sekiranya kasut tumit tinggi jadi pilihan.


Gaya kasut tumit tinggi terhad

Tabiat memakai kasut tumit tinggi selalunya dipengaruhi keadaan sekeliling. Jika bekerja dalam suasana formal dan memerlukan anda berhias seperti eksekutif, tanpa sedar, kasut tumit tinggi akan semakin bertambah dalam koleksi kasut.

Ada berpendapat pemakaian kasut tumit tinggi membuatkan pergerakan seseorang terhad. Mungkin ada benarnya. Pandangan ini dikongsi jurujual atas talian, Husna Hassan, 27, dengan menjelaskan tidak ramai gadis remaja yang gemar mengenakan kasut tumit tinggi ketika ini memandangkan trend ‘boots’, ‘sneakers’ atau kasut jenis tapak rata lebih mengungguli pasaran.

Malah menurutnya, ‘flatshoe’ menjadi trend terkini dan ramai dalam kalangan pelanggannya juga banyak memesan kasut ini berbanding tumit tinggi.

“Saya sendiri gemarkan kasut tapak rata kerana lebih mudah nak berjalan dan kaki kurang sakit bila berjalan jauh. Walaupun berstatus penjual pakaian dan aksesori wanita, saya akui saya tergolong dalam kumpulan gadis yang kurang meminati kasut tumit tinggi.

“Banyak stok kasut yang didatangkan dari Korea dan China saya jual kepada pelanggan, tetapi kebanyakannya terdiri daripada kasut tapak rata. Penggayaan kasut tumit tinggi terhad, ia tak boleh dipakai ketika ke pasar borong, berjalan di taman atau ulang alik kerja dengan menaiki kenderaan awam,” katanya.


Jangan terlalu obses

Menurut kajian pakar kesihatan, kasut tumit tinggi direka untuk menolak dada ke depan dan punggung ke belakang sehingga spina dan pinggul terkeluar daripada kedudukan asalnya. Ia mampu menimbulkan masalah kesihatan bukan saja kepada kaki tetapi keseluruhan badan.

Disenaraikan beberapa kesan lain yang mungkin berlaku kepada mereka yang obses berkasut tumit tinggi:

Kasut tumit tinggi jika dipakai terlalu lama boleh menyebabkan kencing tidak lawas, masalah belakang dan tulang pinggul.

Ia juga boleh menyebabkan kesakitan pada bahagian rahang, leher dan kepala, gangguan kitaran haid malah membawa kepada masalah kesuburan.

Berkasut tumit tinggi selama bertahun-tahun akan menyebabkan tendon Achhilles menjadi pendek hingga menyebabkan sakit tumit.

Memakai kasut tumit tinggi mengubah cara jalan seseorang dengan mengenakan pusat graviti ke atas bebola kaki dan meletakkan tekanan berlebihan sehingga 26 peratus pada lutut iaitu kes biasa osteoprosis.

Hasil kajian pakar pembedahan ortopedik dari Kolej Perubatan Baylor, Houston, Profesor Madya Dr. John Marymont, seseorang yang memakai kasut bertumit 2.5 inci memberi 50 peratus manakala kasut bertumit 3 inci memberi 76 peratus tekanan pada kaki.

Masalah lebih menyakitkan berkaitan pemakaian kasut tumit tinggi ialah neuroma iaitu kaki dipaksa masuk ke dalam kasut tumit tinggi yang ketat dan runcing di depan, ia kemudian akan menekan saraf dan tisu mula terbentuk di sekitar saraf yang menyebabkan kesakitan sehingga pembedahan mungkin perlu dilakukan untuk memulihkannya.

Kecacatan Haglunds juga sering dialami wanita berkasut tumit tinggi yang mana berlaku pembesaran tulang bahagian belakang kaki sehingga kaki bengkak, merah dan menyakitkan.

Masalah yang biasa berlaku ialah pergelangan kaki terseliuh kerana sukar mengimbang badan kerana memakai kasut tumit tinggi.`

Related Posts

1 comment

Powered by Blogger.